Gesty sędziowskie
Hajime
Rozpoczęcie walki:
Sędzia stoi pomiędzy zawodnikam i przy pomocy obu rąk ogłasza „Hajime”
Głos musi być mocny i władczy.
Matte
Zatrzymanie walki:
Sędzia podnosi jedną z rąk do wysokości barku równolegle do tatami i kieruje spód dłoni z palcami uniesionymi ku górze w stronę Sekretariatu. Głos musi być mocny i władczy.
Ippon
Sędzia podnosi lewe lub prawe ramię (w zależności czy przyznaje punkty zawodnikowi czerwonemu czy niebieskiemu), wysoko nad głowę, z dłonią skierowaną do przodu.
Ippon 3 pkt.
Sędzia podnosi lewe lub prawe ramię (w zależności czy przyznaje punkty zawodnikowi czerwonemu czy niebieskiemu), wysoko ponad głowę, z wyraźnie pokazanymi trzema palcami.
Wazari
Jeden punkt:
Sędzia podnosi lewe lub prawe ramię (w zależności czy przyznaje punkty zawodnikowi czerwonemu czy niebieskiemu), z dłonią skierowaną ku dołowi. Sygnalizacja musi być czytelna dla Sekretariatu.
Cancel
Odwołanie decyzji:
Sędzia macha kilka razy wyprostowaną ręką nad głową, aby odwołać poprzednio pokazaną decyzję.
Pasywność
Sygnalizacja pasywności:
Sędzia obraca poziomo przed sobą obiema rękami od łokcia do nadgarstka tworząc tzw. młynek.
Niekontrolowana technika
Sędzia unosi poziomo lewą lub prawą rękę z zaciśniętą pięścią i wykonuje skrętny ruch do przodu. (Opisana sygnalizacja musi być pokazana przed udzieleniem kary).
Mubobi
Nieprzygotowana , niebezpieczna akcja:
Sędzia przez krótki czas trzyma wyprostowane ręce z zaciśniętymi pięściami poziomo przed sobą. Po tym geście głośno ogłasza „Mubobi”.
Proste uderzenie na głowę
Sędzia zamkniętą pięść przykłada do skroni.
Proste uderzenie na głowę
Sędzia pokazuje uderzenie pięścią w otwartą dłoń.
Uderzenie po przechwycie
Sędzia pokazuje przed sobą jedną ręką złapanie Gi, a drugą ręką symuluje uderzenie.
Wyjście poza pas ostrzegawczy
(Sygnalizuje Sędzia Boczny) SB sygnalizuje daną sytuację Sędziemu Maty.
Wypchnięcie poza pas ostrzegawczy
Sędzia sygnalizuje obiema rękami wypchnięcie z pasa ostrzegawczego na pas bezpieczeństwa.
Rzut na zewnątrz pasa bezpieczeństwa lub obszaru konkurencji (Maty)
Sędzia sygnalizuje lewą lub prawą ręką (w zależności czy akcja była stosowana przez czerwonego czy niebieskiego zawodnika), ruch z pasa ostrzegawczego na zewnątrz.
Niepotrzebne gesty, uwagi
Sędzia tworzy między palcami dłoni a kciukiem symbol (kwa-kwa), ręką skierowaną w stronę czerwonego lub niebieskiego zawodnika.
Osae-komi
Kontrolowanie w parterze: Sędzia wskazuje lewą lub prawą ` wyprostowaną ręką i dłonią w stronę zawodników i wyraźnym głosem ogłasza „Osae-komi”. Ręka musi wskazywać przez cały czas trwania Osae-komi.
Toketa
Przerwanie kontroli w parterze: Sędzia macha prawą lub lewą ręką (w zależności, który zawodnik kontrolował trzymanie), ponad zawodnikami ogłaszając „Toketa” Dłoń jest w pozycji pionowej.
Jednoczesna akcja
Sędzia łączy poziomo przed sobą ramiona tak, aby pięści stykały się ze sobą.
Kary
(Shido, Chui, Hansoku-make): Sędzia wskazuje w stronę zawodnika karanego palcem wskazującym i ogłasza odpowiednią karę.
Sygnalizacja „Nie widziałem”
Sędzia zakrywa oczy otwartymi dłońmi przez krótki czas.
Poprawianie Gi
Sędzia krzyżuje ręce przed sobą z wyprostowanymi dłońmi, następnie wskazuje zawodnika, który ma poprawić Gi.
Pełny Ippon
Sygnalizuje Sędzia Stołu: SS sygnalizuje Sędziemu Maty, oraz wskazuje kolor zwycięzcy.
Hantei
Sygnalizacja w systemie duo: Sędzia podnosi jedną rękę z grzbietem dłoni skierowanym przed siebie, ponad głowę.
Hikiwake
Remis:
Sędzia krzyżuje ramiona przed sobą na piersi, dłonie otwarte. Sędzia musi ogłosić „Hikiwake”.
Ogłoszenie zwycięzcy
Sędzia wskazuje zwycięzcę, podnosząc wyprostowaną rękę z otwartą dłonią pod kątem 45° i ogłasza wyraźnym głosem „zwycięża...” i odpowiedni kolor.
Sonomama i Yoshi
Unieruchomienie:
SM musi mocno klepnąć obiema rękami obu zawodników w okolice pleców podczas walki i ogłosić wyraźnie mocnym głosem „Sonomama”. Po unieruchomieniu zawodników SM wznawia walkę jeszcze raz klepiąc zawodników w okolice pleców, wyraźnie i mocno ogłaszając „Yoshi”.
Czas dla lekarza
Sędzia tworzy literę „T” za pomocą obu dłoni.
Celowe trwonienie czasu
Sędzia przykłada palec wskazujący w okolice nadgarstka.
Niedozwolona technika
Techniki karane karą shido (dźwignie na palce rąk i nóg, zaciskanie zaplecionych nóg wokół nerek, zadawanie uderzeń lub kopnięć przeciwnikowi, który leży, kopnięcie na nogi). Sędzia przykłada grzbiet otwartej dłoni do przedramienia.
Lekceważenie poleceń SM
Sędzia przykłada palce wskazujące do swoich uszu.
Przerwa
W przypadku remisu przed dogrywką: Sędzia unosi kciuk do góry, następnie ruchem obu rąk nakazuje zawodnikom opóścić obszar walki.